Suomalaiskeksinnöt kisaavat nimityksestä Vuosisadan Liikenneteoksi

Vuosisadan Liikenneteoksi on ehdolla monipuolinen valikoima suomalaiseen liikenneturvallisuuteen myönteisesti vaikuttaneita asioita. Kaikki 11 ehdokasta ovat omalla tavallaan parantaneet merkittävästi suomalaista liikenneturvallisuutta. Voittaja julkistetaan 13.12.2017 Auto- ja Liikennegaalassa.

Lue lisää ehdokkaista ja äänestä suosikkiäsi täältä!

1. Jalankulkijan heijastin

Jalankulkijaheijastin on suomalainen keksintö 1940–50 -lukujen taitteesta. Sen keksi pertteliläinen maanviljelijä Arvi Lehti. Hänen poikansa Taisto jatkoi kehitystyötä mm. mallisuojaamalla suositun lumihiutaleheijastimen, jonka oli suunnitellut Kalervo Suomela. Heijastin standardisoitiin vuonna 1979. Kolme vuotta myöhemmin tieliikennelakiin tuli jalankulkijan heijastimen käyttösäännös. Heijastimen turvallisuusvaikutus on huomattava pimeällä liikuttaessa.

2. Jos otat, et aja -kampanja

Liikennevalistuksellisilla kampanjoilla on pitkä historia. Yksi tunnetuimpia yksittäisiä kampanjoita on ollut Alkon, liikenneministeriön, sisäasiainministeriön ja Liikenneturvan yhteiskampanja Jos otat, et aja. Liikenneraittiutta edistävä kampanja toimi vuosina 1984-1986 ja se muistetaan yhä hyvin. Rattijuopumuskampanjointia on jatkettu menestyksekkäästi tähän päivään asti. Uusi ajankohtainen teema ovat mm. huumausaineet liikenteessä.

3. Kypärän käyttö liikenteessä

Kypärä on mopoilijoille, moottoripyöräilijöille ja pyöräilijöille elintärkeä varuste. Moottoripyöräilijöille suojakypärän käyttö tuli pakolliseksi 1977 ja mopoilijoille velvoite laajeni vuonna 1982. Vuoden 2003 alusta alkaen myös pyöräilykypärän käytöstä on säännelty lailla. Tänä päivänä kypärän käyttö on itsestäänselvyys moottoripyöräilijöille ja mopoilijoille. Lisäksi pyöräilykypärää käyttää kampanjoinnin ja lainsäädännön myötä noin 40 prosenttia suomalaisista.

4. Kävely- ja pyöräteiden rakentaminen

Jalan ja pyörällä liikkumista on tuettu pitkään turvallisilla väyläratkaisuilla, joissa suojaton liikenne on turvallisuussyistä erotettu autoilusta omille väylilleen. Nykyisin jalankulkuun ja pyöräilyyn on kiinnitetty entistä enemmän huomiota myös erillisinä kulkumuotoina ja näiden kulkutapojen turvallisuus onkin jatkuvasti parantunut.

5. Lasten liikennelaulu

Lasten liikennelaulu on Georg Malmstenin säveltämä ja Helena Eevan (salanimellä Asser Tervasmäki) sanoittama lastenlaulu. Se tunnetaan myös kertosäkeensä alkusanojen nimellä Muista aina liikenteessä. Malmsten teki laulusta ensimmäisen levytyksen 1955. Tapaturmantorjuntayhdistyksen liikennejaos Talja (myöhemmin Liikenneturva) teki sen pohjalta koulukäyttöön tarkoitetun liikennevalistuselokuvan vuonna 1960.

6. Moottoriteiden rakentaminen

Suomen ensimmäisenä moottoritienä tunnetun Tarvontien rakentaminen Helsingin Munkkiniemestä Espoon Gumböleen alkoi 1956 ja kesti kuusi vuotta. Sittemmin 15 kilometrin mittaista avausta on jatkettu aina Turkuun asti. Samaan aikaan moottoriteitä on valmistunut eri puolille Suomea yhteensä lähes tuhat kilometriä. Aluksi kaupunkien sisään- ja ulosmenoliikennettä helpottamaan tehdyt moottoritiet muodostavat nykyisin paitsi nopean myös verrattain turvallisen tavan liikkua.

7. Nopeusrajoitusten käyttöönotto

Niin sanottuja kattonopeuksia kokeiltiin Suomessa ensi kertaa vuonna 1962. Varsinainen nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen käynnistyi presidentti Urho Kekkosen uudenvuoden puheesta 1973. Nopeusrajoituksilla on ollut tutkitusti merkittävä rooli tieliikenteen turvallisuuden parantamisessa.

8. Poliisin liikennevalvonta

Turvallinen liikkumisen takaaminen on aina ollut poliisin työn kulmakiviä. Suomen autoistuttua 1950-luvulta alkaen liikenteen valvonta korostui erityisesti Liikkuvan poliisin (1930-2014) toimenkuvassa. Tänä päivänä Poliisi valvoo liikenteessä mm. nopeuksia ja päihteiden käyttöä sekä yleisesti liikennesääntöjen noudattamista. Vilkkailla tieosuuksilla valvontaa on tehostettu mm. automaattisilla nopeusvalvontalaitteilla eli liikennekameroilla. Suomessa poliisi tekee maailmanlaajuisestikin ennätysmääriä puhallutuksia, joilla torjutaan rattijuomusta. Uusinta kehitystä on huumausaineiden käytön seulonta jo tienpäällä.

9. Suomalainen liikennekoulutus

Ajokortti tuli autoilijoille pakolliseksi Suomessa jo 1922. Tätä ennen autoilun harrastajat olivat hankkineet ajolupia vapaaehtoisesti. Ajo-opetusta on vuosien saatossa uudistettu monin tavoin liikennekulttuurin muuttuessa ja vaatiessa uudenlaisia taitoja. Koulutuksen kehittäminen niin henkilö- kuin ammattiliikenteellekin on auttanut kohentamaan liikenneturvallisuutta vuosikymmenten ajan.

10. Talvirenkaiden kehittäminen

Maailman ensimmäinen talvirengas oli Suomen Gummitehtaan kuorma-autoille 1934 kehittämä Kelirengas. Myös renkaiden nastoitus on suomalainen keksintö 1930-luvulta, joka yleistyi kuitenkin vasta 1960-luvulla. Suomalaisyritykset Kometa ja Tikka Spikes olivat ensimmäisiä nastojen valmistajia ja Nokia ensimmäisiä nastarengasvalmistajia. Suomen lakiin talvirengaspakko tuli 1977 lisäämään liikenneturvallisuutta. Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun.

11. Turvavöiden ja -istuinten käyttö

Turvavyöt ilmestyivät autoihin 1950-luvun lopulla ja yleistyivät seuraavalla vuosikymmenellä. Niiden käyttö henkilöautojen etuistuimilla ja pakettiautoissa tuli Suomessa pakolliseksi 1975 ja henkilöauton takaistuimella vuonna 1987. Tänä päivänä turvavöiden käyttövelvoite on laajennettu lähtökohtaisesti kaikkiin autoihin. Ensimmäiset lasten turvaistuimet tulivat turvavöiden rinnalle 1960-luvulla.

 

Muut Uutiset

Auto- ja liikennegaala palkitsi auto- ja liikennealan toimijoita

Kun Vuoden Auto Suomessa -gaala ja Vuosisadan Liikenneteko -hanke kohtasivat, syntyi Auto- ja Liikennegaala. Auto- ja Liikennegaala kokosi keskiviikkona 13.12.2017 yhteen auto- ja liikennealojen toimijat viettämään yhteistä iltaa palkitsemisten, tunnustusten ja huippuviihteen parissa Messukeskukseen.

Lue lisää

Vuoden Auto Suomessa 2018 on Seat Ibiza

Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) on puhunut: vuoden tärkein autouutuus Suomessa on Seat Ibiza. Voittaja julkistettiin 13. joulukuuta aiempaa näyttävämmässä Auto- ja Liikennegaalassa, jossa tunnustuksia jaettiin yhteensä yhdeksässä palkintoluokassa Suomi 100 -hengessä.

Lue lisää

Yleisö valitsi Vuosisadan Liikennevaikuttajaksi Ensio "Enska" Itkosen

Ensio ”Enska” Itkonen (1926-2010), on kaikkien viime vuosituhannella eläneiden suomalaisten muistama liikenneopettaja ja liikennevalistaja.

Lue lisää

Yleisö äänesti Vuosisadan Liikenneteoksi jalankulkijan heijastimen

Jalankulkijaheijastin on suomalainen keksintö 1940–50 -lukujen taitteesta. Sen keksi pertteliläinen maanviljelijä Arvi Lehti.

Lue lisää

VUOSISADAN LIIKENNEVAIKUTTAJA -EHDOKKAAT

Katso Palkintolautakunnan valitsemat henkilöehdokkaat Vuosisadan Liikenneteko -raadin äänestykseen. Voittaja julkistetaan 13.12.2017 Auto- ja Liikennegaalassa.

Lue lisää

Itsenäisyyden juhlavuoden liikenneturvallisuushanke huipentuu Auto- ja Liikennegaalaan - Suomalaiskeksinnöt ehdolla Vuosisadan Liikenneteoiksi

Ennen Vuosisadan Liikenneteko -hankkeen loppuhuipennusta yleisöäänestykseen osallistujat haastetaan liputtamaan turvallisemman liikenteen puolesta lataamalla maksuton Viiden Tähden Kuljettaja -kortti.

Lue lisää

Suomen autourheilulupauksen Sami-Matti Trogenin uusi haaste on sujunut suunnitelmien mukaan

Rallycrossissa menestynyt Trogen ilmoitti vuodenvaihteessa siirtyvänsä Formula 4 SMP Nez ja Espanjan sarjoihin kaudeksi 2017.

Kuva: Tero Turunen

Lue lisää

Auto- ja liikenneala esittäytyivät Porissa

Liikenteen ajankohtaiset teemat näkyivät SuomiAreenalla koko viikon ajan Porissa.

Lue lisää

OP tarjoaa virtuaalitodellisuuskiertueen: Tavoitteena suvaitsevaisuuden lisääminen liikenteessä

OP Ryhmän virtuaalikiertueen avulla jokainen suomalainen voi kokeilla virtuaalilasien avulla, miltä liikenne näyttää lapsen näkökulmasta. #OPLiikenneteko on osa vuoden 2017 Vuosisadan Liikenneteko -hanketta, jonka tavoitteena on haastaa tielläliikkuja havahtumaan, oivaltamaan ja tekemään asennemuutos omassa liikkumisessa.

Lue lisää

Paikallisella ja tarkalla tiedolla voidaan parantaa liikenneturvallisuutta

V-Traffic tuottaa parhaan mahdollisen liikenteen yleiskuvan kokoamalla tietoja viranomaisten, kaupallisten toimijoiden, yksityisten ajoneuvojen, eri liikenteen toimijoiden ja myös suoraan tienkäyttäjien tuottamista raporteista

Lue lisää

Espoo mukana Vuosisadan Liikenneteko -hankkeessa

Espoo on mukana valtakunnallisessa Vuosisadan Liikenneteko -hankkeessa, jonka tavoitteena on kiinnittää huomiota liikenneturvallisuuteen ja muuttaa tiellä liikkujien asenteita.

Lue lisää

Vuosisadan Liikenneteko -hanke haastaa tielläliikkujan

Vuosisadan Liikenneteko -hankkeen tarkoitus on haastaa tielläliikkuja havahtumaan, oivaltamaan ja tekemään asennemuutos liikenteessä.

Lue lisää

Vuosisadan Liikenneteko -hanke vieraili AuLi:n seminaarissa

Auto- ja liikennetoimittajien yhdistyksen vuotuisen jatkokoulutusseminaarin monipuolisessa ohjelmassa oli mukana myös Vuosisadan Liikenneteko -hanke, jota olivat seminaarilaisille esittelemässä hankkeen kummi kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja viestintäjohtaja Jukka Suomela.

Lue lisää

Vuosisadan Liikenneteko -hanke haastaa turvallisuuteen

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on lupautunut keskiviikkona (7.9.2016) julkistetun itsenäisyyden juhlavuoden 2017 liikenneturvallisuushankkeen suojelijaksi. Julkistamistilaisuudessa Sanomatalon Mediatorilla Helsingissä puhunut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) oli myös ilahtunut siitä, että liikenneturvallisuus on mukana Suomi 100 -ohjelmassa.

Lue lisää

Vuosisadan Liikenneteko yhdistää: Suomi 100, Liikenneturva ja 20 kumppania asennetalkoissa

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kannustavin saatesanoin julkistettu Vuosisadan Liikenneteko -hanke tähtää onnettomuuksien vähentämiseen Suomessa. Liikenneasenteen positiivista muokkaamista on vauhdittamassa jo 20 kumppania.

Lue lisää