Yleisö äänesti Vuosisadan Liikenneteoksi jalankulkijan heijastimen

Heijastin.jpg

Kuvassa Taisto Lehti ja Kalervo Suomela

Vuosisadan Liikenneteoksi oli ehdolla monipuolinen valikoima suomalaiseen liikenneturvallisuuteen myönteisesti vaikuttaneita asioita. Kaikki 11 ehdokasta olivat omalla tavallaan parantaneet merkittävästi suomalaista liikenneturvallisuutta. Voittaja julkistettiin keskiviikkona 13.12.2017 Auto- ja liikennegaalassa Messukeskuksessa. Yleisö valitsi voittajaksi jalankulkijan heijastimen.

Jalankulkijaheijastin on suomalainen keksintö 1940–50 -lukujen taitteesta. Sen keksi pertteliläinen maanviljelijä Arvi Lehti. Hänen poikansa Taisto jatkoi kehitystyötä mm. mallisuojaamalla suositun lumihiutaleheijastimen, jonka oli suunnitellut Kalervo Suomela. Heijastin standardisoitiin vuonna 1979. Kolme vuotta myöhemmin tieliikennelakiin tuli jalankulkijan heijastimen käyttösäännös. Heijastimen turvallisuusvaikutus on huomattava pimeällä liikuttaessa.

Palkinnon jakoivat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja Vuosisadan Liikenneteko -hankkeen perustaja Mikko Vanni. Palkintoa olivat vastaanottamassa jalankulkijan heijastimen keksijän Arvi Lehden poika Taisto Lehti sekä tunnetun Lumikide-heijastimen suunnittelija Kalervo Suomela.

Jalankulkijan heijastimen historia

Maanviljelijä Arvi Lehti , 1912-1972, oli kotoisin Perttelistä, joka nykyään kuuluu Salon kaupunkiin. Yritteliäänä miehenä hän halusi maanviljelyksen ohella kehittää muuta liiketoimintaa ja navetan tiloissa vapautui tilaa kun tilan hevonen lopetettiin.

Hevosen karsinaan hän hankki käytetyn muovin ruiskupuristuskoneen tarkoituksenaan valmistaa kodin käyttöesineitä kuultuaan uudesta materiaalista, plastiikasta eli muovista. Ensimmäisen tuote, muovimuki valmistui v. 1955.

Muoviaineita oli erilaisia ja lasin kirkkaudessaan korvaava akryyli ja polystyreenimuovi sopi hyvin myös heijastimien valmistukseen, jotka olivat tulleet pakollisiksi varusteiksi perävaunuihin ja autoihin. Arvi näki niissä mielenkiintoisen tuotealueen ja niistä kehittyi parissakymmenessä vuodessa lähes 400 ihmistä työllistävä teollisuuslaitos Oy Talmu Ab.

Sukulais- ja ystäväpiireissä oli useita poliiseja ja Liikkuvan Poliisin ihmiset tulivat tutuiksi. Liikkuvan Poliisin huolena ja tehtävänä oli myös liikenneturvallisuus ja sitä pohdittaessa Arvi Lehti keksi liimata kaksi ajoneuvon heijastinta yhteen ja kiinnittää siihen langan ja hakaneulan. Siitä syntyi Jalankulkijan heijastin vuonna 1965.

Tuote oli alussa liian suuri ja painava eikä saavuttanut suurta menestystä viranomaisten suosituksista huolimatta. V.1968 hänen poikansa, ekonomiksi kouluttautunut Taisto Lehti tuli silloin vielä n. 50 hengen yritykseen töihin, aluksi markkinointi ja tuotekehitystehtäviin. Samoihin aikoihin v. 1969 palkattiin ensimmäinen koulutettu tuotesuunnittelija teknikko Kalervo Suomela, jolla oli taiteellista silmää ja kykyä piirtää ideat paperille.

Arvi Lehti ei koskaan Talmu-heijastimien menestystä ehtinyt nähdä, koska hän kuoli ennenaikaisesti jo v. 1972, mutta tuote lähti lentoon ja sille oli suuri sosiaalinen tilaus, kun liikenneturvallisuutta alettiin edistää kaikissa pohjoismaissa aktiivisesti.

Suomessa Liikenneturva ja sen edeltäjä Talja Ry ja Ruotsissa NTF, eli Nationalföreninen för Trafiksäkerhets Främjande.  Molemmissa järjestöissä jalankulkijoiden liikenneturvallisuus tuli ykkösteemaksi ja heijastimien käyttöä edistettiin kaikin tavoin. Jopa yritettiin saada siitä pakollista, mutta se jäi suosituksen asteelle.

Valmistajia oli muitakin ja erityisesti vaatteisiin kiinnitettävät nauhat ja myöhemmin myös pehmomallit olivat hyvin esillä ja suosittuja.

Talmu-heijastimien jokainen malli tarvitsee kalliin prisma-muotin, joten jokaisen mallin tekeminen oli tarkasti mietittävä. Suureen suosioon tulivat eli suuryritysten, aluksi pankkien logot. Jokaisella pankilla ja pörssiyhtiöllä oli oman logonsa mallinen heijastin ja myöhemmin pienemmilläkin yrityksillä oli standardivalikoimasta löytyvä heijastin, johon painettiin yrityksen nimi tai mainos. Standardivalikoimaan kuului kymmeniä eri malleja.

Lumihiutale-malli

Suosituin kaikista tuli olemaan lumihiutalemalli, jonka Kalervo Suomela piirsi v. 1973. Siitä on tehty 3 eri mallia, joista nykyinen on jäänyt elämään suuremman heijastustehonsa ja mainospainoihin sopivan pinta-alansa takia.

Talmun valmistamien prismaheijastimien suosion siivellä heijastimien käyttö on vaateteollisuudessa, erityisesti ulkoiluvaatteissa ja jopa jalkineissa edistänyt ja lisännyt suuresti liikenneturvallisuutta ja vähentänyt kuolemantapauksia.

Jalankulkijoiden turvallisuuteen läheisesti liittyvä  polkupyöräilijöiden turvallisuus ja näkyvyys on samalla kampanjoinnilla saatu myös paljon paremmalle tasolle.

Heijastimien käyttö liikenneturvallisuuden edistämisessä on parasta Pohjoismaissa, joiden liikenneturvallisuutta edistävät järjestöt ovat tiiviissä yhteistyössä. Muualla maailmassa ei olla vielä saavutettu vastaavaa menestystä hyvistä yrityksistä huolimatta.

Oy Talmu Ab:n omistus siirtyi 1983 saksalaiselle Hella-konsernille. Jalankulkijan heijastimet olivat aina olleet vain muutaman prosentin liikevaihdosta ja liian pieni tuoteryhmä suurelle autoalan valaisinvalmistajalle. Hella päätti v.2006  myydä tuoteryhmän ja sitä jatkaa Coreplast Oy Laitilassa.

 

 

 

 

 

Muut Uutiset

Auto- ja liikennegaala palkitsi auto- ja liikennealan toimijoita

Kun Vuoden Auto Suomessa -gaala ja Vuosisadan Liikenneteko -hanke kohtasivat, syntyi Auto- ja Liikennegaala. Auto- ja Liikennegaala kokosi keskiviikkona 13.12.2017 yhteen auto- ja liikennealojen toimijat viettämään yhteistä iltaa palkitsemisten, tunnustusten ja huippuviihteen parissa Messukeskukseen.

Lue lisää

Vuoden Auto Suomessa 2018 on Seat Ibiza

Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) on puhunut: vuoden tärkein autouutuus Suomessa on Seat Ibiza. Voittaja julkistettiin 13. joulukuuta aiempaa näyttävämmässä Auto- ja Liikennegaalassa, jossa tunnustuksia jaettiin yhteensä yhdeksässä palkintoluokassa Suomi 100 -hengessä.

Lue lisää

Yleisö valitsi Vuosisadan Liikennevaikuttajaksi Ensio "Enska" Itkosen

Ensio ”Enska” Itkonen (1926-2010), on kaikkien viime vuosituhannella eläneiden suomalaisten muistama liikenneopettaja ja liikennevalistaja.

Lue lisää

Suomalaiskeksinnöt kisaavat nimityksestä Vuosisadan Liikenneteoksi

Vuosisadan Liikenneteoksi on ehdolla monipuolinen valikoima suomalaiseen liikenneturvallisuuteen myönteisesti vaikuttaneita asioita. Kaikki 11 ehdokasta ovat omalla tavallaan parantaneet merkittävästi suomalaista liikenneturvallisuutta. Lue lisää ehdokkaista!

Lue lisää

VUOSISADAN LIIKENNEVAIKUTTAJA -EHDOKKAAT

Katso Palkintolautakunnan valitsemat henkilöehdokkaat Vuosisadan Liikenneteko -raadin äänestykseen. Voittaja julkistetaan 13.12.2017 Auto- ja Liikennegaalassa.

Lue lisää

Itsenäisyyden juhlavuoden liikenneturvallisuushanke huipentuu Auto- ja Liikennegaalaan - Suomalaiskeksinnöt ehdolla Vuosisadan Liikenneteoiksi

Ennen Vuosisadan Liikenneteko -hankkeen loppuhuipennusta yleisöäänestykseen osallistujat haastetaan liputtamaan turvallisemman liikenteen puolesta lataamalla maksuton Viiden Tähden Kuljettaja -kortti.

Lue lisää

Suomen autourheilulupauksen Sami-Matti Trogenin uusi haaste on sujunut suunnitelmien mukaan

Rallycrossissa menestynyt Trogen ilmoitti vuodenvaihteessa siirtyvänsä Formula 4 SMP Nez ja Espanjan sarjoihin kaudeksi 2017.

Kuva: Tero Turunen

Lue lisää

Auto- ja liikenneala esittäytyivät Porissa

Liikenteen ajankohtaiset teemat näkyivät SuomiAreenalla koko viikon ajan Porissa.

Lue lisää

OP tarjoaa virtuaalitodellisuuskiertueen: Tavoitteena suvaitsevaisuuden lisääminen liikenteessä

OP Ryhmän virtuaalikiertueen avulla jokainen suomalainen voi kokeilla virtuaalilasien avulla, miltä liikenne näyttää lapsen näkökulmasta. #OPLiikenneteko on osa vuoden 2017 Vuosisadan Liikenneteko -hanketta, jonka tavoitteena on haastaa tielläliikkuja havahtumaan, oivaltamaan ja tekemään asennemuutos omassa liikkumisessa.

Lue lisää

Paikallisella ja tarkalla tiedolla voidaan parantaa liikenneturvallisuutta

V-Traffic tuottaa parhaan mahdollisen liikenteen yleiskuvan kokoamalla tietoja viranomaisten, kaupallisten toimijoiden, yksityisten ajoneuvojen, eri liikenteen toimijoiden ja myös suoraan tienkäyttäjien tuottamista raporteista

Lue lisää

Espoo mukana Vuosisadan Liikenneteko -hankkeessa

Espoo on mukana valtakunnallisessa Vuosisadan Liikenneteko -hankkeessa, jonka tavoitteena on kiinnittää huomiota liikenneturvallisuuteen ja muuttaa tiellä liikkujien asenteita.

Lue lisää

Vuosisadan Liikenneteko -hanke haastaa tielläliikkujan

Vuosisadan Liikenneteko -hankkeen tarkoitus on haastaa tielläliikkuja havahtumaan, oivaltamaan ja tekemään asennemuutos liikenteessä.

Lue lisää

Vuosisadan Liikenneteko -hanke vieraili AuLi:n seminaarissa

Auto- ja liikennetoimittajien yhdistyksen vuotuisen jatkokoulutusseminaarin monipuolisessa ohjelmassa oli mukana myös Vuosisadan Liikenneteko -hanke, jota olivat seminaarilaisille esittelemässä hankkeen kummi kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja viestintäjohtaja Jukka Suomela.

Lue lisää

Vuosisadan Liikenneteko -hanke haastaa turvallisuuteen

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on lupautunut keskiviikkona (7.9.2016) julkistetun itsenäisyyden juhlavuoden 2017 liikenneturvallisuushankkeen suojelijaksi. Julkistamistilaisuudessa Sanomatalon Mediatorilla Helsingissä puhunut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) oli myös ilahtunut siitä, että liikenneturvallisuus on mukana Suomi 100 -ohjelmassa.

Lue lisää

Vuosisadan Liikenneteko yhdistää: Suomi 100, Liikenneturva ja 20 kumppania asennetalkoissa

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kannustavin saatesanoin julkistettu Vuosisadan Liikenneteko -hanke tähtää onnettomuuksien vähentämiseen Suomessa. Liikenneasenteen positiivista muokkaamista on vauhdittamassa jo 20 kumppania.

Lue lisää